دفتر آموزش‌های عالی آزاد در دانشکده علوم
نام و نام خانوادگی مسئولیت شماره داخلی
حسن الیاسی‌راد مسئول آموزشهای عالی آزاد 4024

مدارک اعطايی به دانش آموختگان

  • گواهينامه پايان دوره آموزش عالي آزاد
  • گواهی شرکت در سمينار يا کارگاه

 

صدور گواهي و گواهينامه

صدور هر نوع گواهي يا گواهينامه صرفاً به عهده کالج دانشگاه خواهد بود.

 

نحوه برگزاری دوره / کارگاه:

  • دریافت فرم پیشنهاد دوره از دفتر آموزش عالی آزاد دانشکده
  • تکمیل کردن فرم پیشنهاد دوره و عودت دادن فرم به دفتر آموزش عالی آزاد
  • تصمیم گیری درباره دوره پیشنهاد شده در کمیته آموزش عالی آزاد دانشکده
  • پس از تصویب در کمیته آموزش ارسال برای تایید در کالج دانشگاه
  • در صورت تایید در کالج دانشگاه شروع ثبت نام (هرگونه پوستر و تبلیغاتی حتما باید توسط کارشناس آموزش عالی آزاد تایید شود)

شهريه

دانش‎پذيران موظف به پرداخت شهريه مصوب در ابتداي هر آموزش مي‎باشند.

استرداد شهريه برای دانش پذيران منصرف از تحصيل امکان پذير نمی باشد. در شرايط استثنا و مشروط به موافقت دفتر آموزش های عالی آزاد واحد مربوطه، دانش‎پذير منصرف از شرکت در آموزش، در صورتي که تاريخ انصراف وی 10 روز قبل از شروع ترم باشد، شهريه پرداختي ايشان با کسر مبلغ 10% مسترد خواهد شد. شهريه پس از آغاز آموزش به هيچ عنوان مسترد نمی گردد.

شهريه دانش پذيران شرکت کننده در آموزش هايی که به حد نصاب نرسيده اند و نيز شهريه
دانش پذيرانی که صلاحيت شرکت در آموزش را به تشخيص کالج و يا دفتر آموزش های عالی آزاد دانشکده، پژوهشکده يا واحد نداشته باشند، به طور کامل مسترد خواهد گرديد.

هزينه هاي آموزش

  • دانشگاه فردوسي مشهد، هيچ‎گونه تعهدي نسبت به تامين هزينه‎هاي تهيه جزوات دوره، تهيه پروژه و ... براي دانش پذيران ندارد. دانشگاه صرفاً و در حد مقدورات، همکاري لازم را خواهد نمود.
  • چنانچه دانش‎پذيري موفق به گذراندن درس يا دروسی از يک دوره ی آموزشی نشود:
  • در صورت ارايه مجدد دوره يا درس (دروس) مربوطه، دانش پذير می تواند در آن درس (دروس) با پرداخت شهريه جديدِ تعيين شده شرکت نموده و نمرات نهايی مکتسبه وی به عنوان نمرات دروس کمبود در دوره ثبت نامی تلقی می گردد
  • در صورت عدم ارايه مجدد دوره يا درس (دروس) نظری مربوطه توسط دانشگاه (دانشکده، پژوهشکده يا واحد)، دانش پذير می تواند برای بار اول با پرداخت 80% شهريه جديد تعيين شده و برای دفعات بعدی با پرداخت 50% آن، ثبت نام نموده و در زمان تعيين شده توسط دفتر آموزش های عالی آزاد به صورت معرفی به استاد، صرفاً به منظور شرکت در امتحان درس يا دروس مربوطه، در محل دانشکده، پژوهشکده يا واحد حضور يابد. در هر صورت نمرات نهايی مکتسبه وی به عنوان نمرات دروس کمبود در دوره ثبت نامی تلقی می گردد

تبصره – تا زمانی که کالج و يا کميته آموزش های عالی آزاد دانشکده، پژوهشکده يا واحد محدوديتی را اعمال نکند، مشروط بر اينکه معدل کل دانش پذير کمتر از 12 نباشد، از نظر اين آيين نامه هيچگونه محدوديتی در تکرار ثبت نام دانش پذير مردودی در قالب بندهای ........  و  .......   نخواهد بود. اما می بايست هر يک از نمرات کسب شده در هر بار تکرار دروس، علاوه بر آنکه عامل تعيين کننده برای قبولی يا مردودی در آن درس تلقی می شوند، در محاسبه معدل دوره نيز محاسبه گردند.

تبصره - تعيين شهريه برای اعمال بند ........ جهت دروس عملی، کارگاهی و آزمايشگاهی به عهده کالج و يا کميته آموزش های عالی آزاد دانشکده، پژوهشکده يا واحد خواهد بود.

نظام آموزشي

  • نظام آموزش در آموزش‎هاي عالي آزاد مبتني بر ساعات تشکيل آموزش‎هاست.
  • هر سال تحصيلي در آموزش‎هاي عالي آزاد دانشگاه فردوسي مشهد مرکب از ۳ ترم است، ۲ ترم تحصيلی منطبق بر ترم هاي دانشگاهی و ترم سوم ترم تابستانی خواهد بود.

تبصره- مدت امتحانات پايان آموزش، جز مدت آموزش محسوب مي‎شود.

ساعات دروس و دروس پيش نياز

آن دسته از شرکت کنندگان در دوره‎هاي آموزش عالي آزاد که يک يا چند درس از دروس پيش نياز دوره‎ها را نگذرانده‎اند، در صورت ارايه دروس در دانشگاه فردوسي مشهد، به تشخيص کالج و يا کميته ي آموزش‎هاي عالي آزاد دانشکده، پژوهشکده يا واحد ارايه دهنده دوره موظفند حسب نياز، دروسي را که کالج و يا کميته تعيين مي‎کند به عنوان دروس جبراني (يا پيش نياز) و با پرداخت هزينه مربوطه، بگذرانند. در صورت عدم ارايه دروس در دانشگاه فردوسی مشهد، کالج و يا کميته آموزش های عالی آزاد دانشکده، پژوهشکده يا واحد می تواند مطابق بند ۱۸-۲-۲ اين آيين نامه در مورد دروس پيش نياز نيز عمل نمايد. در غير اين صورت عدم داشتن اطلاعات کافی در دروس پيش نياز، نشان دهنده نداشتن شرايط تخصصی ثبت نام در يک دوره آموزشی خواهد بود و دانشکده يا واحد نمی بايست نسبت به ثبت نام اين دسته از دانش پذيران اقدام نمايد.

تبصره – قوانين حاکم بر دروس پيش نياز و چگونگي ارايه آن‎ها در کالج و يا دانشکده‎ها، پژوهشکده ها و واحدها، از هر حيث مانند ساير دروس و تابع مقررات آموزش‎هاي عالي آزاد است. نمره قبولی در هر درس پيش نياز ۱۰ است و نمرات اين دروس در ميانگين کل نمرات دانش‎پذير محاسبه نمي‎شوند. همچنين طول مدت آموزشِ دروس پيش نياز جزو ساعات آموزشی مصوب دوره در صدور گواهی های پايان دوره محاسبه نمی گردد.

تبصره - چنانچه يک يا چند درس از دوره آموزشی با دروس آموزشی دوره های رسمی ارايه شده در دانشکده (دانشگاه) دارای اشتراک مباحث باشند، دفتر آموزش های عالی آزاد می تواند با هماهنگی با معاون آموزشی دانشکده مربوطه، نسبت به معرفی دانش پذيران برای شرکت در کلاس های مزبور اقدام نمايد. دانشکده ها نيز
می بايست نهايت همکاری را در اين زمينه بنمايند.

حضور و غياب

  • حضور در جلسات درس: حضور دانش‎پذير در تمام جلسات مربوط به هر درس اجباری است و ساعات غيبت دانش پذير در هر درس نبايد از مجموع ساعات آن درس تجاوز کند. در غير اين صورت نمره دانش‎پذير در آن درس صفر منظور مي‎شود (کاربرگ کد 0104F2-VE60-I و 0104F3-VE60-I)،
  • غيبت در امتحان: غيبت غير موجه در امتحان هر درس به منزله گرفتن نمره صفر در امتحان آن درس است. در صورت غيبت موجه در امتحان، فرصت شرکت مجدد در امتحان بر اساس اجرای بند ۱۸-۲-۲ و در قبال پرداخت شهريه به دانش پذير داده خواهد شد (کاربرگ کد 0104F8-VE60-I).

تبصره - تشخيص موجه بودن غيبت در امتحان به عهده کالج و يا کميته آموزش های عالی آزاد دانشکده، پژوهشکده يا واحد مي‎باشد.

ارزيابي پيشرفت تحصيلي دانش پذير

  • نحوه ارزيابي سمينار، کارگاه يا دوره آموزشی (اعم از امتحانات کتبی، شفاهی، کارعملی و ...) در کاربرگ پيشنهادی (کاربرگ کد 0101F1-VE60-I) تعيين می شود. در مورد دروسي که شامل برگزاري امتحان پاياني نيست، مدرس مربوطه بايستي نتايج ارزيابي خود از نحوه عملکرد دانش پذير را، کمّي نموده و در مهلت مقرر ارايه نمايند (کاربرگ کد 0104F9-VE60-I)،
  • معيار ارزيابي پيشرفت تحصيلي دانش پذير نمره درس است و نمرات دانش پذير در هر درس به صورت عددي بين صفر تا بيست تعيين مي‎گردد،
  • حداقل نمره قبولي در هر درس ۱۰ مي‎باشد.

درس ناتمام

در موارد استثنايي، دروسي که در برنامه آموزشي مصوب توام با پروژه ارايه مي شوند، در صورتي که به تشخيص مدرس

و تاييد نماينده گروه آموزشي مربوطه، تکميل آن‎ها در طول يک ترم تحصيلي ميسر نباشد، ناتمام تلقي مي گردند. نمره ناتمام بايد حداکثر تا پايان ترم بعد به نمره قطعي تبديل ‎گردد.

اعلام نمرات

  • مدرس موظف است گزارش نمره نهايي هر درس را حداکثر ۱۰ روز پس از برگزاري امتحان آن درس به کالج و يا دفتر آموزش‎هاي عالي آزاد دانشکده يا واحد تسليم نمايد (کاربرگ کد 0104F9-VE60-I)،
  • دفتر آموزش هاي عالي آزاد هر دانشکده، پژوهشکده و واحد موظف است نمرات دانش پذيران را حداکثر تا دو هفته پس از برگزاري آخرين امتحان هر ترم و بعد از رسيدگي به اعتراضات دانش‎پذيران و رفع اشتباهات احتمالي اعلام، تاييد و سپس به کالج دانشگاه ارسال نمايد (کاربرگ کد 0104F10-VE60-I).

تبصره - نمره پس از اعلام به کالج دانشگاه غير قابل تغيير است.

ميانگين نمرات

  • در پايان دوره تحصيلي آموزش عالی آزاد، ميانگين کل نمرات دانش‎پذير محاسبه و در ريز نمرات وي ثبت مي‎شود (کاربرگ کد 0104F10-VE60-I)
  • براي محاسبه ميانگين نمرات، تعداد ساعات هر درس از دوره آموزشی در نمره آن درس ضرب مي‎شود و مجموع حاصلضرب‎ها در تمامي دروسي که دانش‎پذير براي آنها نمره گرفته است (اعم از قبولي و مردودی)، بر تعداد کل ساعات دروسي که دانش‎پذير براي آنها نمره گرفته است (اعم از قبولي و مردودی)، تقسيم مي‎شود. "دانش آموخته" در يک دوره آموزش عالی آزاد به کسی اطلاق می شود که ميانگين نمرات دروس گذرانده شده وی از ۱۲ کمتر نباشد

تبصره – چنانچه دانش پذيری موفق به کسب ميانگين ۱۲ از نمرات دوره آموزشی نگردد، کالج دانشگاه صرفاً برای وی ريزنمرات صادر می کند. صدور گواهينامه پايان دوره آموزش عالی آزاد برای اين دسته افراد، منوط به تحقق بند ۱۸-۲ ماده ۱۸ اين آيين نامه است.

  • ملاک قبولی يا موفقيت در سمينار يا کارگاه آموزشی، کسب ميانگين ۱۲ از دروس گذرانده شده يا نتيجه کمّی شده ی عملکرد دانش پذير از ارزشيابی های به عمل آمده در طی مدت سمينار يا کارگاه است.

معادل سازی و پذيرش دروس

چنانچه به هنگام ثبت نام، دانش پذيری مدعی گذراندن برخی از دروسِ يک دوره آموزش عالی آزاد باشد و تمايل به گذراندن آن ها در دوره مربوطه را نداشته باشد، اين دروس بايستی معادل سازی شوند (کاربرگ کد 0102F4-VE60-I). معادل سازی يا پذيرش اين دروس با در نظر گرفتن شرايط زير به عهده کالج و يا کميته آموزش های عالی آزاد دانشکده، پژوهشکده يا واحد می باشد:

  • از زمان گذراندن درس مورد نظر، بيش از ۵ سال نگذشته باشد
  • حداقل نمره اکتسابی در درس (دروس) مربوطه ۱۲ باشد
  • درس گذرانده شده بايستی به لحاظ محتوی، درس مربوطه در دوره آموزش عالی آزاد ارايه شده را پوشش دهد
  • درس گذرانده شده بايستی در يکی از دانشگاه های مورد تاييد وزارت علوم (غيرانتفاعی، پيام نور، علمی و کاربردی، آزاد) بوده باشد
  • مجموع ساعات دروسی که جهت معادل سازی و پذيرش برای يک دوره آموزش عالی آزاد بررسی می شوند، حداکثر کل ساعات آموزشی دوره آموزش عالی آزاد ارايه شده می تواند باشد

پذيرفتن دروس معادل سازی شده توسط کميته ی آموزش عالی آزاد، موجب کسر شهريه مصوب دوره نمی شود و دانش پذير همچنان موظف به پرداخت کل شهريه دوره آموزشی می باشد.

کميته آموزش‎هاي عالي آزاد دانشکده، پژوهشکده و واحد

اعضا:

  • مسئول آموزش‎هاي عالي آزاد دانشکده، پژوهشکده يا واحد (رييس کميته)
  • نمايندگان آموزش‎هاي عالي آزاد گروه‎هاي آموزشي دانشکده، پژوهشکده يا واحد (اعضا)،
  • ساير افراد بنا به تشخيص مسئول آموزش‎هاي عالي آزاد دانشکده، پژوهشکده يا واحد، متناسب با موضوعات مرتبط،

تبصره - منظور از "ساير افراد"، اعضا هيات علمي، دانشجويان تحصيلات تکميلي و کارشناسان دانشگاهي، متخصصين و خبرگان بخش‎هاي صنعت، کشاورزي و ... سازمان‎هاي استفاده کننده از خدمات آموزشي دانشگاه مي‎باشند که با توجه به تجربه و تخصص ايشان، مي‎توانند در جلسات کميته آموزش‎هاي عالي آزاد شرکت کنند.

تبصره- نمايندگان آموزش‎هاي عالي آزاد گروه‎ها، اعضای هيات علمی منتخب گروه ها هستند که طي حکمي از سوي رييس دانشکده، پژوهشکده يا واحد، براي مدت 2 سال منصوب مي‎شوند و انتصاب مجدد آن‎ها بلامانع است.

شرح وظايف:

  • فراهم آوردن بسترهاي مناسب براي همکاري متقابل اعضا هيات علمي، کارشناسان و دانشجويان دانشگاه و متخصصين و خبرگان بخش‎هاي صنعت، کشاورزي، ... و سازمان‎هاي استفاده کننده از خدمات آموزشي دانشکده، پژوهشکده يا واحد مربوطه
  • فراهم آوردن بسترهاي مناسب براي نيازسنجي آموزشي در ارتباط با دانشکده، پژوهشکده يا واحد مربوطه
  • بررسي و تصويب اوليه سمينارها، کارگاه‎ها و دوره‎هاي آموزش عالي آزاد ارايه شده توسط گروه‎هاي آموزشي دانشکده، پژوهشکده يا واحد و ارجاع آن ها به شورای آموزش های عالی آزاد دانشگاه جهت تصويب نهايی (کاربرگ کد 0101F1-VE60-I)
  • برنامه‎ ريزي جهت اجراي آموزشهاي مصوب
  • نظارت بر حسن اجراي آموزش‎هاي عالي آزاد در سطح دانشکده، پژوهشکده يا واحد و بررسي گزارش عملکرد سالانه گروه‎ها، دانشکده، پژوهشکده يا واحد
  • ساير موضوعات مرتبط به تشخيص مسئول آموزش‎هاي عالي آزاد دانشکده، پژوهشکده يا واحد
  • ساير موارد قابل طرح به پيشنهاد هر يک از اعضا

 

شرح وظايف مسئول آموزش‎هاي عالي آزاد دانشکده، پژوهشکده و واحد:

مسئول آموزش‎هاي عالي آزاد هر دانشکده، پژوهشکده و واحد به عنوان مسئول دفتر آموزش های عالی آزاد و رييس کميته مربوطه، ضمن هماهنگي با هيات رييسه دانشکده، پژوهشکده يا واحد مربوطه، با شرح وظايف زير می بايست نسبت به استخراج ظرفيت‎هاي کاربردي و استفاده از فرصت هاي موجود در دانشکده، پژوهشکده يا واحد اقدام نمايد:

  • تشويق و ترغيب اعضا هيات علمي، کارشناسان و دانشجويان تحصيلات تکميلي گروه‎هاي دانشکده، پژوهشکده يا واحد به طراحي سمينار، کارگاه‎ و دوره‎هاي آموزشي (حرفه‎اي و تخصصي با ماهيت کاربردي)
  • تشويق و ترغيب اعضا هيات علمي، کارشناسان و دانشجويان تحصيلات تکميلي گروه‎هاي دانشکده، پژوهشکده يا واحد براي همکاري با گروه‎هاي ساير دانشکده ها و يا متخصصين و خبرگان بخش‎هاي صنعت، کشاورزي و ... و سازمان‎هاي استفاده کننده از خدمات آموزشي آن واحد (به ويژه براي طراحي آموزش‎هاي بين رشته‎اي با ماهيت کاربردي)
  • رای زنی و مذاکره با سازمان ها، نهادها، و بخش های مختلف صنعت، کشاورزی و ... به منظور ايجاد تعامل موثر دانشکده، پژوهشکده يا واحد مربوطه با جامعه
  • هماهنگي با کالج دانشگاه در خصوص اجراي سياست‎هاي ابلاغي
  • تشکيل تيم مطالعات و نيازسنجي آموزشي دانشکده، پژوهشکده يا واحد به منظور نيل به اهداف مندرج در بندهاي1- 3 و 1- 4 ماده 1 آيين نامه
  • تشکيل جلسات، نظارت و پيگيری مصوبات کميته آموزش‎هاي عالي آزاد دانشکده، پژوهشکده يا واحد
  • هماهنگي با ساير بخش هاي دانشکده يا واحد به منظور اجراي آموزش‎ها
  • نظارت بر اجراي آموزش های مصوب
  • ارايه گزارش عملکرد آموزش‎هاي عالي آزاد دانشکده، پژوهشکده يا واحد به کالج دانشگاه جهت طرح در شورای آموزش های عالی آزاد (اين گزارش می بايست شامل تعداد و عناوين آموزش هاي ارايه شده، تعداد و عناوين آموزش هاي برگزار شده، تعداد دانش پذيران به تفکيک زن و مرد، تعداد دانش آموختگان، تعداد نفر- ساعت و ... باشد)
  • تاييد کليه امور اجرايی (اعم از آموزشی، اداری و مالی) مرتبط با آموزش های عالی آزاد دانشکده، پژوهشکده يا واحد
2100 دانشجو
92 عضو هیات علمی
11000 دانش آموخته
150 دانشجوی بین المللی
30 رشته/مقطع تحصیلی
4 گروه آموزشی